Deloitte: Λιγότερα θα ξοδέψουν φέτος οι Ελληνες στις γιορτές
Στα υψηλά επίπεδα του 2012 επιστρέφει η απαισιοδοξία στους Ελληνες καταναλωτές για την κατάσταση της οικονομίας, καθώς και για την αγοραστική τους δύναμη φέτος και την επόμενη χρονιά, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που διενεργεί η Deloitte για τις καταναλωτικές τάσεις κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι, λοιπόν, το γεγονός ότι οι Ελληνες καταναλωτές υπολογίζουν ότι φέτος τα Χριστούγεννα θα δαπανήσουν για αγορές δώρων, τροφίμων αλλά και για διασκέδαση 402 ευρώ, ποσό μειωμένο κατά 8,63% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο προϋπολογισμό του 2014. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, η οποία πραγματοποιείται σε 14 χώρες της Ευρώπης, καθώς και στη Νότια Αφρική, οι Ελληνες θα διαθέσουν το 42% του χριστουγεννιάτικου προϋπολογισμού για την αγορά τροφίμων (έναντι 34% το 2014), το 38% για την αγορά δώρων (έναντι 53% πέρυσι) και το 20% για κοινωνικές δραστηριότητες, όπως διασκέδαση (έναντι 13% το 2014). Η εικόνα στην Ελλάδα είναι αρκετά διαφορετική σε σύγκριση με τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών που εξετάζονται στην έρευνα. Ετσι, ο χριστουγεννιάτικος προϋπολογισμός των Ευρωπαίων είναι 513 ευρώ, μειωμένος οριακά κατά 0,3% σε σύγκριση με το 2014, με τη μεγαλύτερη προτεραιότητα να δίνεται στα δώρα και στο φαγητό, παρά στις κοινωνικές εκδηλώσεις. Η βαρύτητα που δίνουν οι Ελληνες καταναλωτές στις κοινωνικές εκδηλώσεις συνδέεται με την ψυχολογική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει έπειτα από επτά χρόνια ύφεσης. Οι Ελληνες σε ποσοστό 73% δηλώνουν ότι θέλουν να απολαύσουν τις γιορτές και να αποφύγουν να σκέφτονται την κακή οικονομική κατάσταση, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι μόλις 39%. Στην ανάγκη βελτίωσης της ψυχολογίας αποδίδεται ένα ακόμη εύρημα της φετινής έρευνας. Οι Ελληνες απαντούν ότι θα αγοράσουν φέτος ακριβότερα δώρα (αύξηση της αξίας κατά 5%) για τον εαυτό τους. Τα επιθυμητά δώρα για τους Ελληνες, άλλωστε, είναι χρήματα, ταξίδια και tablets, αλλά τελικά για λόγους οικονομίας αγοράζουν παιχνίδια, βιβλία και ρούχα. Στην έρευνα αποτυπώνεται, τέλος, ο ρόλος που διαδραμάτισαν οι ραγδαίες πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις του 2015. Ετσι, ενώ το 2014 το ποσοστό των Ελλήνων που απαισιοδοξούσαν για την οικονομική τους κατάσταση είχε μειωθεί στο 70% από 78% το 2013, 83% το 2012 και 90% το 2011, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε εκ νέου το 2015, φτάνοντας στο 80%. Ανάλογη είναι η εικόνα και σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις για την οικονομική τους κατάσταση τον επόμενο χρόνο. Το ποσοστό απαισιοδοξίας είχε μειωθεί στο 35% το 2014 από 55% το 2013 για να ανέλθει πάλι φέτος στο 54%.
Πηγή: www.kathimerini.gr